Updated June 23, 2023
Label (Company) |
|
|
Country |
|
|
Format |
|
|
Number of records |
|
|
Catalogue number |
|
|
Catalogue number of side 1 |
|
|
Catalogue number of side 2 |
|
|
Matrix number of side 1 |
|
|
Matrix number of side 2 |
|
|
Mono or Stereo |
|
|
Rotation speed, rpm |
|
|
First release date |
|
Click on image to enlarge
Щёлкните на картинку для её увеличения
FIRST PRESSING (February 21, 1975)
ПЕРВЫЙ ПРЕСС (21 февраля 1975 года)
Matte cover, front side (Type 1 and Type 2) Матовая обложка, |
Matte cover, back side (Type 1 Матовая обложка, |
Pic. 1. Matte cover, back side (Type 1) with text "Also available on cassette and cartridge"
- fragment (lower left corner)
Рис. 1. Матовая обложка, задняя сторона (Тип 1) с текстом "Also available on cassette and cartridge"
- фрагмент (нижний левый угол)
Pic. 2. Matte cover, back side (Type 2) without text - fragment (lower left corner)
Рис. 2. Матовая обложка, задняя сторона (Тип 2) без текста - фрагмент (нижний левый угол)
Spine (Type 1 and Type 2) - the front side of the cover up
Корешок (Тип 1 и Тип 2) - обложка расположена лицевой стороной вверх
Top edge – (Type 1 and Type 2), the view overlooking the top edge
Верхний торец (Тип 1 и Тип 2), вид сверху
INNER SLEEVE
ВНУТРЕННИЙ ПАКЕТ
Inner sleeve (Type 1), front side Внутренний пакет (Тип 1), лицевая сторона |
Inner sleeve (Type 1), back side Внутренний пакет (Тип 1), обратная сторона |
Pic. 2. Inner sleeve (Type 1), back side - fragments (lower left and right corners)
Рис. 2. Внутренний пакет (Тип 1), обратная сторона - фрагменты (нижний левый и правый углы)
LABELS
ЭТИКЕТКИ
Label (Type 1), side 1 Этикетка (Тип 1), сторона 1 |
||
Label (Type 2), side 1 Этикетка (Тип 2), сторона 1 |
Label (for Type 1 and Type 2), side 2 Этикетка (для Тип 1 и Тип 2), сторона 2 |
SECOND PRESSING (Late 70s)
ВТОРОЙ ПРЕСС (Конец 70-х)
Pic. 3. Glossy cover (Type 3), back side (as Type 2) without text - fragment (lower left corner)
Рис. 3. Глянцевая обложка (как Тип 2), задняя сторона (Тип 3) без текста - фрагмент (нижний левый угол)
Spine (Type 3) - the front side of the cover up
(same as Type 1 and Type 2 but glossy surface)
Корешок (Тип 3) - обложка расположена лицевой стороной вверх
(такой же, как Тип 1 и Тип 2, но с глянцевой поверхностью)
Top edge – (Type 3), the view overlooking the top edge
(same as Type 1 and Type 2 but glossy surface)
Верхний торец (Тип 2), вид сверху
(такой же, как Тип 1 и Тип 2, но с глянцевой поверхностью)
INNER SLEEVE
ВНУТРЕННИЙ ПАКЕТ
Inner sleeve (Type 2), front side Внутренний пакет (Тип 2), лицевая сторона |
Inner sleeve (Type 2), back side Внутренний пакет (Тип 2), обратная сторона |
LABELS
ЭТИКЕТКИ
Label (Type 3), side 1 Этикетка (Тип 3), сторона 1 |
Label (Type 3), side 2 Этикетка (Тип 3), сторона 2 |
THIRD PRESSING (Early 80s)
ТРЕТИЙ ПРЕСС (Первая половина 80-х)
The difference between the third and the second pressings is only in the absence of text on the top edge of the cover
and the presence of new matrix numbers on the dead wax zone of the record.
Отличие третьего пресса от второго заключается только лишь в отсутствии текста на верхнем торце конверта
и наличии новых матричных номеров на сбеге дорожек пластинки.
see above см. выше |
see above см. выше |
|
Sleeve, front side and label of side 1 Обложка, лицевая сторона и этикетка |
Sleeve, back side and label of side 2 Обложка, задняя сторона и этикетка |
SIDE 1
N |
Titles and authors |
Time |
Comments |
1 |
BE-BOP-A-LULA ** (Davis—Vincent) |
2:36 |
Recorded 21st-25th October 1974 Originally a hit single for Gene Vincent in 1958. |
2 |
STAND BY ME ** (King—Glick) | 3:28 |
Recorded 21st-25th October 1974. A hit for Ben E. King in 1961. |
3 |
MEDLEY: a). RIP IT UP ** (Blackwell—Marascalco) b). READY TEDDY ** (Blackwell—Marascalco) |
1:33 |
Recorded 21st-25th October 1974. Both tracks were recorded by Little Richard in 1956, and released as two sides of one hit single. |
4 |
YOU CAN'T CATCH ME * (Berry) | 4:53 |
Recorded October-December 1973. Recorded by Chuck Berry in 1956. |
5 |
AIN'T THAT A SHAME ** (Domino—Bartholomew) | 2:30 |
Recorded 21st-25th October 1974. Oddly, first a hit for Pat Boone in 1955. |
6 |
DO YOU WANT TO DANCE ** (Freeman) | 2:52 |
Recorded 21st-25th October 1974. Originally by Bobby Freeman in 1958, first a hit here by Cliff Richard in 1962. |
7 |
SWEET LITTLE SIXTEEN * (Berry) | 3:00 |
Recorded October-December 1973. Originally a hit for Chuck Berry in 1958. |
SIDE 2
N |
Titles and authors |
Time |
Comments |
1 |
SLIPPIN' AND SLIDIN' ** (Penniman−Bocage−Collins−Smith) | 2:16 |
Recorded 21st-25th October 1974. The Little Richard B-side to "Long Tall Sally" in 1956. |
2 |
PEGGY SUE ** (Holly−Allison−Petty) | 2:02 |
Recorded 21st-25th October 1974. Buddy Holly 1957 hit. |
3 |
MEDLEY: a). BRING IT ON HOME TO ME ** (Cooke) b). SEND ME SOME LOVIN' ** (Price—Marascalco) |
3:40 |
Recorded 21st-25th October 1974. Bring It On Home To Me was originally by Sam Cooke in 1962, first a hit here for the Animals in 1965. Send Me Some Lovin' was Little Richard's B-side to "Lucille". |
4 |
BONY MORONIE * (Williams) | 3:47 |
Recorded October-December 1973. A 1957 hit for Larry Williams. |
5 |
YA YA ** (Robinson−Dorsey−Lewis) | 2:17 |
Recorded 21st-25th October 1974. Originally by Lee Dorsey in '61, it was first a hit here by Petula Clark in 1962. |
6 |
JUST BECAUSE * (Price) | 4:25 |
Recorded October-December 1973. Released originally by it's composer Lloyd Price in 1957. |
* Produced by PHIL SPECTOR / Arranged by JOHN and PHIL (October 1973 to December 1973)
* * Produced and Arranged by JOHN LENNON (October 21-25, 1974)
NOTE
It is an album of late 1950s and early 1960s songs as covered by John Lennon.
Recording the album was problematic and spanned an entire year: Phil Spector produced sessions in October 1973 at A&M Studios, and Lennon produced sessions in October 1974 at the Record Plant.
Indirectly, the story of the appearance of the album Rock 'N' Roll originates in 1969, when the Beatles recorded the song Come Together. With Chuck Berry himself, who borrowed only one line in the text, there were no problems. Chuck was even flattered. The opening line "Here come old flat top, he come grooving up slowly" was suspiciously reminiscent of "Here come old flat top, he was grooving up with me" from Chuck's 1956 song You Can't Catch Me. John acknowledged Berry's influence when he wrote this song, but denied outright plagiarism. However, Morris Levy, president of Roulette Records and head of Big Seven Music Corporation, which owns the publishing rights to the song You Can't Catch Me, sued Lennon for copyright infringement.
At the beginning of 1973, Levy put forward a condition - to record a couple of songs from his catalog on Lennon's albums, and then they would be "in the calculation" with Lennon.
The 74th year has come. Sensing trouble looming, John recorded Ya-Ya on Walls and Bridges album, but Levy demanded a meeting, stating, "Who were you kidding?".
Lennon realized that he needed to finish the project and quickly!
In two days he recorded a dozen songs plus three tracks from the sessions with Phil Spector.
At this point, John lived for a couple of weeks at Levy's dacha in California and communicated with him quite peacefully. At lunch, he gave Levy a rough-recorded Rock 'N' Roll cassette to confirm that the job was done.
The album was almost ready. Apple/Capitol put it on release 6 months after Walls and Bridges was released.
But Levy threw out the trick - he released the record Roots from the cassette handed to him. The record was released on his own Adam VIII label, which sold the discs by mail order.
Capitol was alarmed and sued. The release of Roots was put on hold and preparations for the release of Rock 'N' Roll were rushed in order not to lose the market.
Levy responded by suing John for $42 million.
The case dragged on for a year. Levy lost, paid his legal fees and paid a small settlement.
Well, the quickly released Rock 'N' Roll came out in February '75. Although, and was scheduled for April.
Its difference from Roots is the song Angel Baby. It was officially released only in '86, on the album Menlove Ave..
Lennon planned to use some of his childhood drawings for the cover of his oldies album, and production had already begun when Lennon switched gears, so the artwork was used instead for Walls and Bridges. In September 1974, May Pang attended the first Beatlefest convention at Lennon's behest, and met Jürgen Vollmer, an old friend of the Beatles from Hamburg, Germany, who had photographed the band from their Hamburg days. He was selling some striking portraits, and Pang immediately phoned Lennon to tell him of her find. Reuniting with Vollmer in New York, Lennon chose one of his photos for the album's cover.
The photo depicts Lennon in a doorway with three blurry figures walking past him in the foreground. Those figures are George Harrison, Stu Sutcliffe and Paul McCartney. It was taken on 22 Wohlwill Street in Hamburg.
The album's working title had been Oldies But Mouldies; no official title had been chosen until Lennon saw the neon sign prepared as cover art by John Uomoto, with Lennon's name and the words ROCK 'N' ROLL beneath. This struck Lennon in a positive way, and it became the album title.
So, the main signs of the first pressing:
The cover of the record has a matte surface. JOHN LENNON • ROCK N ROLL is printed in black on the top of the spine, and the catalog number PCS 7169 is printed on the bottom in white. The same is printed on the top edge. On some copies these prints may not be visible due to some shifting when a cover has been assembled.
There are 2 types of envelopes:
Type 1 with the statement "Also available on cassette and cartridge" on the back cover at the bottom left and
Type 2 - without this statement.
The second type appeared a little later.
Labels have a light apple. They are also of 2 types.
Type 1 - On the side 1 label, STAND BY ME is credited to Trio Mus. Ltd.
Type 2 - the credit for the same song has already been changed to Carlin Mus. Corp.
Label of side 2 is the same for both types.
Matrix numbers:
Side 1: YEX 943-1U SK-1-3419-Z9 MCR
Side 2: YEX 944-1U SK-2-3419-Z9
or
Side 1: YEX 943-1U SK-1-3419-Z9 MCR
Side 2: YEX 944-1U
Where:
SK-1-3419-Z9 and SK-2-3419-Z9 are US numbers. Their presence is explained by the fact that the mastering of lacquer discs for England was carried out in the USA.
MCR stands for "Master Cutting Room", the lacquer-cutting department at The Record Plant where the album was recorded. Master Cutting Room was located in New York, in the premises of one of the studios of The Record Plant. Engraved at 180 degrees opposite US number.
British matrix numbers are machine-stamped (YEX 943-1U and YEX 944-1U), while American numbers are hand-engraved (SK-1-3419-Z9 MCR and SK-2-3419-Z9).
Inner sleeve:
The inner covers are white with an inscription on the reverse side in blue font PRINTED NO. 1,125,555 in the lower left corner and MADE IN ENGLAND in the right. All corners are rounded.
The main features of the second pressing:
The cover of the record has a glossy surface (Type 3). Outwardly, the envelope resembles Type 2 (there is no statement on its back side). The only difference is the material from which the cover is made. The inscriptions on the spine and on the top edge remained unchanged.
The labels have a light apple too and only one type, namely:
Type 3 - STAND BY ME is again credited to Trio Mus. Ltd.
And for the composition RIP IT UP, the credit has changed from Macmelodies Ltd. at Venice Mus. Ltd.
There were no changes in the side 2 label design compared to the previous ones.
Matrix numbers:
Side 1: YEX 943-1U SK-1-3419-Z9 MCR
Side 2: YEX 944-3U
On side 2 is a new cut of the YEX 944-3U matrix.
Inner package:
Copies predominantly feature Type 2 from EMI with text within "Care Of Your Record..." and "Important Notice". Black font on earlier packs, blue font on later copies. But, there are also instances with Type 1 internal packages.
The main features of the third pressing:
The cover of the record has a glossy surface (as Type 3). Outwardly, it remained similar to the version of the second press, with the exception of the top edge, on which the inscription is already missing.
Labels of both sides remain unchanged.
Matrix numbers changed to:
Side 1: YEX 943-4
Side 2: YEX 944-4 HTM
where:
HTM are the initials that belong to British mastering engineer Harry T. Moss.
Exactly the same matrix numbers present on the budget edition of label Music For Pleasure (MFP 30522), which was released at the end of November 1981.
ПРИМЕЧАНИЕ
Это альбом каверов песен конца 1950-х — начала 1960-х годов в исполнении Джона Леннона.
Запись альбома была проблематичной и длилась целый год: Фил Спектор продюсировал сессии в октябре 1973 года в A&M Studios, а Леннон продюсировал сессии в октябре 1974 года на Record Plant.
Косвенно история появления альбома "Rock 'N' Roll" берёт своё начало в 1969 году, когда Битлз записали песню Come Together. С самим Чаком Берри, у которого была позаимствована лишь одна строка в тексте, проблем не было. Чак даже был польщен. Первая строчка "Here come old flat top, he come grooving up slowly" подозрительно напоминала строку "Here come old flat top, he was grooving up with me" из песни Чака 1956 года You Can't Catch Me. Джон признал влияние Берри, когда писал эту песню, но отрицал прямой плагиат. Тем не менее, Моррис Леви - президент Roulette Records и глава корпорации Big Seven Music, владеющей издательскими правами на песню You Can't Catch Me, подал на Леннона в суд за нарушение авторских прав.
В начале 73-го года Леви выдвинул условие - записать пару песен из его каталога на альбомах Леннона, и тогда с Ленноном они будут "в расчёте".
Наступил 74-й год. Чувствуя надвигающиеся неприятности, Джон записал "Ya-Ya" на альбоме "Walls and Bridges", но Леви потребовал встречи, и заявил: "Кого ты хотел обмануть?".
Леннон понял, что нужно заканчивать проект и быстро!
За два дня он записал десяток песен плюс три трека из сессий с Филом Спектором.
В этот момент Джон жил пару недель на даче Леви в Калифорнии и вполне мирно с ним общался. За обедом он отдал Леви кассету с черновыми записями "Rock 'N' Roll", чтобы подтвердить, что работа сделана.
Альбом был почти готов. Apple/Capitol поставили его релиз через 6 месяцев после выхода "Walls and Bridges".
Но Леви выкинул фортель - он выпустил пластинку "Roots" с переданной ему кассеты. Пластинка вышла на его собственном лейбле Adam VIII, который продавал диски по почте.
Capitol всполошилась и подала в суд. Релиз "Roots" приостановили и стали резко готовить к выпуску "Rock 'N' Roll", чтобы не потерять рынок.
А Леви в ответ подал иск к Джону на 42 млн. $.
Рассмотрение дела затянулось на год. Леви проиграл, оплатил судебные издержки и заплатил небольшую компенсацию.
Ну, а быстро выпущенный "Rock 'N' Roll" вышел в феврале 75-го. Хотя, и был запланирован на апрель.
Его отличие от "Roots" - песня "Angel Baby". Официально она была выпущена только в 86-ом, на альбоме "Menlove Ave.".
Леннон планировал использовать некоторые из своих детских рисунков для обложки своего альбома старых песен, и производство уже началось, когда Леннон переключил передачу, поэтому вместо этого обложка была использована для Walls and Bridges. В сентябре 1974 года Мэй Пэнг посетила первый съезд Битлфеста по указанию Леннона и встретила Юргена Воллмера, старого друга Битлз из Гамбурга, Германия, который фотографировал группу во время их гамбургских дней. Он продавал несколько потрясающих портретов, и Пэнг немедленно позвонила Леннону, чтобы сообщить ему о своей находке. Воссоединившись с Фоллмером в Нью-Йорке, Леннон выбрал одну из своих фотографий для обложки альбома.
На фотографии Леннон изображен в дверном проеме, а мимо него на переднем плане проходят три размытые фигуры. Это Джордж Харрисон, Стю Сатклифф и Пол Маккартни. Снимок был сделан на улице Wohlwill 22 в Гамбурге.
Рабочее название альбома было Oldies But Mouldies; официальное название не было выбрано до тех пор, пока Леннон не увидел неоновую вывеску, подготовленную в качестве обложки Джоном Уомото, с именем Леннона и словами ROCK 'N' ROLL под ним. Это произвело на Леннона большое впечатление и стало названием альбома.
Итак, основные признаки первого пресса:
Обложка пластинки имеет матовую поверхность. Сверху на корешке находится надпись чёрным шрифтом JOHN LENNON • ROCK N ROLL, а внизу белым шрифтом напечатан каталожный номер PCS 7169. Такая же самая надпись имеется и на верхней кромке. На некоторых копиях эти отпечатки могут быть не видны из-за некоторого смещения при сборке обложки.
Существует 2 типа конвертов:
Тип 1 с заявлением "Also available on cassette and cartridge" на задней стороне слева внизу и
Тип 2 – без этого заявления.
Второй тип появился немного позже.
Этикетки имеют светлое яблоко. Они тоже 2-х типов.
Тип 1 – на этикетке стороны 1 композиция STAND BY ME имеет кредит Trio Mus. Ltd.
Тип 2 – кредит для этой же композиции уже изменён на Carlin Mus. Corp.
Этикетка стороны 2 для обоих типов одинакова.
Матричные номера:
Сторона 1: YEX 943-1U SK-1-3419-Z9 MCR
Сторона 2: YEX 944-1U SK-2-3419-Z9
или
Сторона 1: YEX 943-1U SK-1-3419-Z9 MCR
Сторона 2: YEX 944-1U
где:
SK-1-3419-Z9 и SK-2-3419-Z9 - американские номера. Их наличие объясняется тем, что мастеринг лаковых дисков для Англии осуществлялся в США.
MCR - означает "Master Cutting Room" - отделение нарезки лаковых дисков студии The Record Plant, где записывался альбом. Master Cutting Room располагалась в Нью-Йорке, в помещениях одной из студий The Record Plant. Выгравировано через 180 градусов напротив американского номера.
Британские матричные номера выбиты машинным способом (YEX 943-1U и YEX 944-1U), а американские выгравированы от руки (SK-1-3419-Z9 MCR и SK-2-3419-Z9).
Внутренний пакет:
Внутренние пакеты белые с надписью с обратной стороны синим цветом PRINTED NO. 1,125,555, в левом нижнем углу и MADE IN ENGLAND - в правом. Все углы закруглены.
Основные признаки второго пресса:
Обложка пластинки имеет глянцевую поверхность (Тип 3). Внешне конверт напоминает Тип 2 (заявление на задней его стороне отсутствует). Разница только в материале из которого изготовлена обложка. Надписи на корешке и на верхней кромке остались без изменений.
Этикетки тоже имеют светлое яблоко и бывают только одного типа, а именно:
Тип 3 - композиция STAND BY ME вновь имеет кредит Trio Mus. Ltd.
А для композиции RIP IT UP кредит изменился с Macmelodies Ltd. на Venice Music Ltd.
В дизайне этикеток стороны 2, в сравнении с предыдущими, никаких изменений не было.
Матричные номера:
Сторона 1: YEX 943-1U SK-1-3419-Z9 MCR
Сторона 2: YEX 944-3U
На стороне 2 новая нарезка матрицы YEX 944-3U.
Этикетки тоже имеют светлое яблоко и бывают только одного типа, а именно:
Тип 4 - композиция STAND BY ME вновь имеет кредит Trio Mus. Ltd.
А для композиции RIP IT UP кредит изменился с Macmelodies Ltd. на Venice Music Ltd.
В дизайне этикеток стороны 2, в сравнении с предыдущими, никаких изменений не было.
Матричные номера:
Сторона 1: YEX 943-1U SK-1-3419-Z9 MCR
Сторона 2: YEX 944-3U
На стороне 2 новая нарезка матрицы YEX 944-3U.
Основные признаки третьего пресса:
Обложка пластинки имеет глянцевую поверхность. Внешне она осталось похожей на вариант второго пресса за исключением верхней кромки, на которой надпись уже отсутствует.
Этикетки обеих сторон остались без изменений.
Матричные номера изменились на:
Сторона 1: YEX 943-4
Сторона 2: YEX 944-4 HTM
где:
HTM – инициалы, которые принадлежат британскому мастеринг-инженеру Harry T. Moss.
Точно такие же матричные номера присутствуют на бюджетном издании лейбла Music For Pleasure (MFP 30522), вышедшем в конце ноября 1981 года.